Arvo (eng. value) on yksi leanin keskeisistä konsepteista.

ARVO-projektissa (2009-2012) tutkittiin kiinteistöliiketoiminnan palveluprosesseja lean-johtamisfilosofian avulla. Englanniksi lean-filosofiasta käytetään useita termejä kuten lean management, lean thinking, lean production ja lean manufacturing. Lean-termillä ei ole vakiintunutta suomennosta, mutta usein suomenkielessä käytetään termejä lean-johtamisfilosofia tai lean-johtaminen. ARVO-projektissa eli Kiinteistöliiketoiminnan käyttäjäarvon mittaaminen ja johtaminen -projektissa tutkitaan lean-johtamisfilosofian avulla, kuinka asiakasarvoa luodaan ja johdetaan erilaisissa kiinteistöön liittyvissä palveluprosesseissa.

Lean-johtamisfilosofia tarjoaa kiinteistöliiketoiminnan yrityksille erilaisen ajattelumallin. Yksi lean-johtamisfilosofian keskeisimmistä eroista vallalla olevaan ajattelutapaan on hukka-ajattelu.Lean-johtamisfilosofian mukaan tekeminen tuotantoprosessin voidaan jakaa kolmeen luokkaan:

  1. Työvaiheet, jotka luovat arvoa asiakkaalle
  2. Työvaiheet, jotka eivät luo arvoa asiakkaalle, mutta ovat välttämättömiäy
  3. Työvaiheet, jotka eivät luo arvoa asiakkaalle

Hukka-ajattelun mukaan työvaiheet, jotka eivät lisää arvoa asiakkaalle, ovat turhia työvaiheita. Hinesin ja kumppaneiden (2008) mukaan tietointensiivisessä työssä vain 1 prosentti kaikista työvaiheista tuottaa asiakkaalle arvo. Tuottavuuden lisäämisen kannalta on siis ensisijaisen tärkeää, että tehostamistoimenpiteet kohdistetaan arvoatuottamattomien tehtävien minimointiin sen sijaan, että tehostaisimme arvoa tuottavia vaiheita. Lean-johtamisfilosofiassa kuitenkin korostetaan, että pelkkä tehokkuuden lisääminen ei riitä, mikäli tuotettu arvo ei vastaa asiakkaiden tarpeita. Tästä johtuen, asiakasarvolla on lean-filosofiassa hukan ohella suuri merkitys: yritysten tulisi tunnistaa, mitä heidän tulisi tuottaa asiakkailleen ja tämän jälkeen tuottaa kyseinen asiakasarvo hukkaa minimoiden.

Hukan ja asiakasarvon lisäksi lean-filosofiassa on kolmas keskeinen konsepti; jatkuva parantaminen. Koska asiakkaan tarpeet, prosessit, työskentelytavat yms. muuttuvat jatkuvasti, arvontuotanto hiipuu, mikäli sitä ei paranneta. Parannusten ei tarvitse aina olla valtavia loikkia vaan lean-filosofiassa panostetaan myös pieniin jatkuviin muutoksiin, jotka parantavat arvontuotanto poistamalla hukkaa ja vahvistamalla palvelun tai tuotteen sisältämää asiakasarvoa.

ARVO-PROJEKTIN TAVOITTEET

ARVO-projektilla oli kolme tavoitetta:

  1. Asiakasarvon arviointisystematiikan kehittäminen kiinteistöliiketoiminnan palveluissa
  2. Kiinteistöliiketoiminnan palveluprosessien tuottavuuden arvioiminen arvontuotannon näkökulmasta
  3. Kiinteistöliiketoiminnan palveluiden arvontuotantoon perustuvan leanREB-johtamismallin kehittäminen

ARVO-PROJEKTIN TYÖPAKETIT

ARVO-tutkimushankkeen tavoitteita tutkittiin kolmen työpaketin avulla syksystä 2009 kevääseen 2012 (work packages, WP):


Ensimmäisessä työpaketissa arvontuotantoa tutkittiin tapaustutkimusten avulla. Tapaustutkimukset noudattivat samaa tutkimusprosessia, jossa oli kolme vaihetta. Ensin asiakkashaastatteluiden ja -kyselyn avulla selvitettiin, kuinka asiakkaat kokevat arvon. Tämän jälkeen haastateltiin kiinteistöliiketoiminnan työntekijöitä, joiden vastuuna oli tuottaa kyseistä arvoa. Haastatteluiden avulla saatii selville, kuinka arvoa tällä hetkellä tuotetaan. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa kehitettiin tapauskohtaiset lean-periaatteet arvontuotannon parantamiseksi.

Toisessa työpaketissa arvontuotannon parantamista jatkettiin simuloimalla, kuinka arvontuotantoa voitaisiin parantaa virtuaalisuuden avulla. Kolmannessa työpaketissa kehitettiin leanREB-malli. REB-lyhenne tulee englanninkielisestä termistä real estate business (suomeksi kiinteistöliiketoiminta). Työpaketin 4 tieteelliset julkaisut on listattu Julkaisut-sivulla.

ARVO-TUTKIMUSTIIMI

ARVO-tutkimustiimiin kuului tutkijoita kahdesta yliopistosta:

  1. Aalto-yliopisto
  2. University of Salford

TEOLLISUUSYHTEISTYÖ SEKÄ RAHOITUS

ARVO-tutkimusprojektin päärahoittaja toimi TEKES. Projekti oli osa Tila-ohjelmaa. Lisäksi rahoittajani ja yhteistyökumppaneina toimivat Senaatti-kiinteistöt, Ovenia Oy, Skanska Oy, ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen.