Tavoitteisiin liittyvien tulosten esittely.
ASIAKASARVON ARVIOINTISYSTEMATIIKKA ARVO-PROJEKTISSA
ARVO-projektissa käytettiin Kano-mallia (esim. Kano et al. 1984, Löfgren and Witell 2008) asiakasarvon määrittelemiseksi. Kano-mallin avulla palvelun tai tuotteen erilaisia ominaisuuksia voi tarkastella viiden dimension avulla, mitkä auttavat ymmärtämään asiakasarvoa sekä kehittämään palveluja tai tuoteita. Kano-mallin viisi dimensiota ovat:
![]() |
Kano-malli ja sen viisi dimensiota (Jylhä and Junnila 2012) |
Lisätietoa Kano-mallista löytyy ARVOn loppuraportista (kt. Julkaisut). Muita arviontimenetelmiä on käsitelty Enomaan diplomityössä (ks. Julkaisut).
ARVONTUOTANNON PARANNUSPOTENTIAALI
Parannuspotentiaalin identifiointi perustuu projektin toiseen tavoitteeseen, jossa arvioitiin kiinteistöliiketoiminnan palveluprosessien tuottavuutta arvontuotannon näkökulmasta. Tapaustutkimuksissa arvontuotanto visualisoitiin ja analysoitiin. Arvontuotannolla tarkoitetaan niitä tehtäviä ja työvaiheita, joita tarvitaan, jotta panokset (input) muutetaan tuotokseksi (output). Analyysin perusteella tunnistettiin kuusi tyypillistä hukan lähdettä, jotka häiritsevät arvontuotantoa. Kiinteistöliikennetoiminnan yritykset voisivat parantaa tuottavuuttaan huomattavasti, mikäli hukanlähteitä minimoitaisiin. Kuusi hukanlähdettä ovat:
Lisätietoa hukanlähteistä löytyy Jylhän ja Junnilan (2012) tieteellisestä paperista The State of Value Creation in Real Estate Sector (kt. Julkaisut) sekä ARVOn loppuraportista (kt. Julkaisut).
THE LEANREB MALLI
LeanREB malli perustuu yllä kuvailtuihin kuuteen hukan lähteeseen. Malli kuvaa kolmea merkittävää askelta, jotka edistäisivät arvontuotantoa kiinteistöliiketoiminnan kenttällä. Askeleet ovat:
LeanREB malli on kuvattu tarkemmin ARVOn loppuraportissa (kt. Julkaisut).